Analisi dei Segni – Numero 6 – La via dell’apprendimento / Il chiaro e lo scuro 


SUMMARY
This issue tries to probe some learning themes.
On start from specific troubles (BELLO) and from qualitative cognitive difficulties during youth clinical cases (BISORI) and reported from doctor REALI who deals with block of scholastic learning and how the writing can be, besides a diagnostic means, a valid instrument to individualise therapeutical strategies.
Doctor LENA probes the relation between some personality traits expressed through the writing and learning difficulties.
Then there is a graphology study and some learning aspects on anorexic patients (VIGLIOTTI, BIAGI).
Some reflections on writing learning (CONFICONI) and a pedagogical analysis on letters gymnastic (ALOIA) concluded the focus. As completed there is a graphology analysis of poet Ungaretti (TRAVAGLINI) and a consideration on inner writing (TRINATO).
 
INDICE
Focus : apprendimento e difficoltà
BELLO L. : Disturbi specifici di apprendimento
BISORI M. : Difficoltà cognitive – qualitative in adolescenza
REALI G. : Blocco dell’apprendimento scolastico. La scrittura oltre che mezzo diagnostico, può essere valido strumento per l’individuazione di strategie terapeutiche
LENA S. : Difficoltà di apprendimento : scrittura e disegno
VIGLIOTTI A. – BIAGI E. : Anoressia mentale. Alcune note grafologiche sul processo di apprendimento
VIGLIOTTI A. : Grafologia dell’attenzione
CONFICIONI I. : Apprendimento della scrittura
ALOIA M. : Ginnastica delle lettere
Analisi di un poeta
TRAVAGLINI R. : Il processo creativo nella scrittura di G. Ungaretti
Varie
TRINATO A. : Scritture interiori
E’ NATA L’ AE3P E IL Progetto Scrittura: Statuto
PROGETTO SCRITTURA: Sintesi organizzativa
RECENSIONE : La conoscenza di sé e degli altri attraverso la scrittura
Angelo Vigliotti
Scritto da Angelo Vigliotti